Naturruta

Nu börjar man se skillnad i min lilla naturruta, hösten har kommit för att röra om i skogarna. Jag försöker ta korten på ungefär samma sätt som innan för att man ska kunna uppfatta skillnaderna som sker under tidens gång.
 
Här kan ni se från förra gången hur det har blivit glesare mellan träd och grenar, för att bladen faller av.
 

Man kan även se på marken att löven är fler, det blir som en färgglad tavla.
 
 
Även kortet som jag tog upp på trädens kronor ser man att det börjar glesna på blad och himlen kryper fram allt mer.
 
 
På den större stenen med trädet bredvid tycker jag mig inte se så stor skillnad faktiskt. kan det kanske vara för att det redan innan såg tort ut med en del löv? Vi får väl se hur det ser ut igen nästa vecka.
 
 
Blekbalsaminen som jag nämnde om förra gången har börjat att tappa sina blommor nu och bladen börjar hänga. Jag skrev om att blekbalsamin är en sällsynt växt, men efter att jag har varit på exkursion i Lysekil och fått information om denna växt börjar jag tveka på att detta stämmer. Boken jag hittade informationen om, var ifrån 2003 och det jag nu har fått höra är att växten sprids oerhört lätt. Genom att någonting kommer i kontakt med växtens frökapslar, sprängs kapslarna och fröerna iden sprider sig runt i kring. Med hjälp av blåsten kan de sprida sig riktigt långt. Så att från 2003 vara sällsynta, tror jag att de faktiskt är väldigt vanliga i dessa dagar.
 
 
Lönn bladen ser fortfarande gröna ut, de som sitter kvar på träden, men även de har börjat att falla.
 
 
Granen står så grön och grann... Som innan kan vi se hur granen håller sig i schakt.
 
 
Asken ser ut att gulna lite på sina blad och även dem kan man nu hitta på marken, men många av bladen sitter fortfarande kvar.
 
Sedan har vi det så kallade halvgräset som jag ännu inte exakt vet vad det heter. jag skulle säga att det ser precis likadant ut.
 
 
Jag hittade lite mer smått och gott den här gången när jag var ute. Som till exempel en Lockes spindel, eller långbent som vi kanske mest känner igen den som. Det är en spindel som nätt och jämnt tillhör spindelsläktet eftersom den "bara" har två ögon, medans andra spindlar har 8 stycken. Lockes spindeln har åtta ben, men släpper gärna ett eller två för att skydda sig mot att bli uppäten, (entomologi.se).
 

Jag hittade även en del snäckskal, vad jag kunde se, utan snigel. Den här är en vanlig snäcka som kallas Vinbergssnäcka, (nrm.se).
 
 
Jag hittade den här gången också något som tillhör bottenskiktet. Grönmossa skulle jag vilja säga att det ser ut som, eller vad tror ni?
 
 
 
Slutligen en översiktsbild för idag...
 
 
Det här med vilken fågel jag såg förra veckan är väldigt svårt att säga. Jag har ett ganska bra minne kvar på hur den såg ut, men det finns många liknande fåglar när jag säker runt. Men jag har en liten svag aning om att det kan ha varit en lövsångare. Så vi säger de så länge. Det är en mycket vanlig fågel i Sverige och finns här mellan maj-september, (http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3275&grupp=6024&artikel=2776337).
 
Sveriges radio har lagt ut hur lövsångaren låter, klicka nedan och lyssna.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0