Party night

10-09-28

Måndag och tisdag är Mias day off. Sedan förra veckan har vi planerat att gå ut i Noosa. Så igår kom dagen =)
Vi hade i förväg handlat champanj och kex och ost för att gotta oss fram på kvällen.
Dagen började med att vi gick ut och gick, kom hem och la oss i solen ett par timmar. Vi ville bygga på lite på brännan inför kvällen. Sen tog vi en dusch och rakade oss och smörjde in oss med alla dess krämer. =P Vi hade till och med ansiktsmask för att få fin hy efter solningen. =) Sen va de bara att korka upp!

På eftermiddagen/kvällen kom även June, Dave, Shawn och Tania för att hälsa på. Så det blev riktigt trevligt måste jag säga. Här kommer ett par bilder som vi lyckades ta =)

De va dom bilderna jag tog med min kamera. Vi hade verkligen jätte roligt!!!

Ne, nu vill julia och maria ha bakfylle mat. Jag får skriva om vad vi gjort innan denna dagen i ett senare inlägg. Ha de gott på er... =)

Vale Watching

10-09-21

Ja nu  har vi varit på valsafari. Om jag får va lite negativ så va de mycket bättre förra året. Jag va på samma båt med syster yster och vi hade fint väder och valarna hoppade högt upp ovanför ytan, men denna gången simmade de bara runt och visade inte mer än fenan för oss. Men men, Julia fick ju se dom iaf. De va några som simmade precis vid båten och de va lite häftigt isf. jag har väl någon bild jag kan lägga upp tror jag.

De va väl typ de jag hade och visa =P

Detta gjorde vi alltså i fredags, sen lördag, söndag och måndag har vi faktiskt jobbat =) Äntligen har vi fått in lite pengar istället för att bara pumpa ut. =)

Jag har jobbat på June och Daves resort alla tre dagarna och i cafet på kvällen lördag och söndag. Shawn fick problem med ryggen fredag kväll. Så illa att han inte kunde röra sig, så då fick jag hoppa in i cafet =) Bra för mig!

Julia har fått jobba på resorten på dagarna med mig. =)

Annars är de lungt, Det är Mias day off idag så vi ska väl snart ut och träna lite och sen åka till Shopping centrat, Sunshine Plaza. Ett av de största shoppingcentrena jag har varit i. Mycket roligt =)

Ha de nu gott hemma och tänk på mig när de börjar bli kallt =) Så ska jag tänka på er när det börjar bli varmt här =)

Mount Coolum

10-09-16

Hej, jag tänkte bara visa er vad duktiga vi är här nere i Australien. =)

Mia va ledig en dag och då passade vi på att klättra upp för ett frymt högt berg vars namn är Mount Coolum. Med tanke på min fruktansvärda höjdskräck, som många av er vet att jag har. Så trodde jag inte att jag skulle klara mg hela vägen upp till toppen. Ni som har gått upp för halle och hunneberg och tycker att de är högt och jobbigt, detta berget är inget mot dom tvåfjutt bergen. =P Jag fick ingen jätte bra bild nerifrån, men jag vill ändå visa er hur högt de ändå är. Kolla in...

Sen kan ni få se hur brant det var att ta sig upp, kändes livsfarligt!!!

Ni vill väl förstås ha bildbevis på att vi faktiskt va uppe på toppen också förstår jag. =)

Utsikten va inte så tokig får jag lov att säga...

Annars har jag visat Julia runt i Coolum Beach, vi har badat i poolen och i havet. Vi har gymmat och promenerat lite i bushen. Vädret ligger runt 22 grader i skuggan på dagarna. Helt överkommligt =)

Imorgon däremot har jag och julia bokat Wale Whatching. Så upp till Harvey Bay ska vi för att ta båten ut och kolla närmare på de största djuren i havet. Ska bli riktigt skoj. Jag gjorde ju de förra året och det är lätt värt att göra igen.

Förhoppningsvos kommer de upp lite bilder på fina valar nästa gång ni kollar in denna blogg =)

Föresten, jag har nytt nr här nere. Så den som ringer mitt svenska nr lycka till, =P  de simkortet sitter inte i någon telefon. Vill ni ha mitt nya nr så får ni skriva och fråga så mejlar jag de till er =)

Kram på er där hemma.... Tänker på er!

Härre gud vilken resa...

( 10-09-10 )

Jag får fatta mig kort, för annars kan de nog bli lite väl långt med tanke på allt som har hänt =P

Det började med att Jag och Julia tog avsked från våra nära och kära tisdagen den 7 Sep. Tåget ner till gbg gick faktiskt bra. inga förseningar eller krångel. Det va ingen väntan utan x2000 som vi skulle åka med till sthlm stod reda på perongen. Inte varje dag man åker x2000 så de va ju lite att se fram emot. Det började bra, men efter en liten stund började tåget att guppa. Asså de va inga dåliga ryckningar kan jag meddela. De såg precis ut som alla satt och jucka. Jag skämtar inte. Helt sjukt! Så satt vi till och från hela resan till sthlm så de va inte lätt att få en blund där inte.

Framme i sthlm på kvällen tog vi oss till Julias moster. Hon bodde hur fint som helst så där hade vi de riktigt bra.

Morgonen därpå gick vi upp kl 6. Duschade och borstade tänderna, de vi inte hade en aning om då va att de skulle dröja flera dagar innan vi fick göra de igen.

Vi tog oss till flygplatsen utan problem, kom i mycket god tid till incheckningen. Fick vänta ett par timmar på flyget. Allt gick som de skulle och vi va redo att åka. På första flyget fick vi ganska god mat faktiskt, men ingen tandborste eller tandkräm, inga sockar, ingen ögonbindel. Tv:n som vi hade framför oss bestämde själv när den ville spela filmerna. Så när man ville kolla på t ex Iron man 2 så kom man mitt i filmen. De gick nästan inte att sova eftersom de sakerna som man kan böja va så små att huvudet bara ramla ner ändå. Men men, vi kom ju i tid iaf och de va bara att hoppas på att nästa flyg va bättre =)

När vi kom fram till chicago insåg vi att det gick 4 plan till Los Angeles och vi skulle åka med de sista. Allstå så fick vi sitta på flygplatsen i 7 timmer för att ta ett flyg till L.A. och bara ha en timme på oss till nästa. Vi åt en gång på Mc Donalds för att inte bli för mätta när vi skulle få mat på nästa. Bara de att när vi tillslut väntat och fått komma på planet så han vi inte mer än att backa ut från gaten tills de va något fel på flyget. Efter mycket om och men så fick de köra tillbaka till gaten och vänta på ett annat plan som va helt.

Redan där insåg vi, med våran timme i marginal på nästa flygplats, att vi inte skulle hinna med flyget från L.A. Skit också. Så det dök upp massa frågor. Ni kan ju bara tänka er, vad gör man?

De slutade med att vi tillslut, mitt i natten, kom till Los Angeles, och fick ta in på ett hotell övernatten. Bagaget fick vi inte med oss, så med bara handbagage så tog vi oss med en buss till hotellet. Så fortfarande ingen tandkräm.

Fick faktiskt en riktigt god natts sömn. Vi hade fått 15 dollar att äta för, men de räckte inte ens till hotell frukosten, så de va ju bara att betala de som blev utöver. Frukosten i sig blev väl inte riktigt som vi hoppats på heller. =P

Planet skulle inte gå förens kl 22.32 på kvällen, så vi fick snällt vänta tills dess. Som tur va så fick vi va kvar på rummet till kl 16 så vi sov konstant till dess =)

Vi kom tillbaka till plygplatsen runt fyra, köpte en hamburgare på Mc Donald`s för att inte bli för mätta. Eftersom vi skulle flyga i ytterligare 14 timmar så tänkte vi att vi får ju mat på planet.

När vi väl väntat alla dessa timmer igen, så va vi äntligen på flyget från Los Angeles till Sydney. Bara de att när vi satte oss insåg vi att vi hade inte fått något tandborste eller tandkräm där heller. Eftersom vi hade förväntat oss att vi skulle få de så tyckte vi att det var onödigt att köpa en stor tandkräm på hotellet. För de hade inga små. Inte fanns de heller några sockar eller ögonbindel. Och nackstödet va inget att ha heller. Mat som vi hade väntat på fick vi knappt heller. På en 14 timmars lång resa fick vi en oätlig minimiddag och en totalt oätlig frukost. Det bestod inte ens av bröd. Asså de va de värsta jag varit med om. Men de värsta måste varit att vi inte ens hade en egen teve. Vi fick se på en som va i gången, med en enda film i taget som redan va utvalt. Vi hade ingenting att göra i 14 timmar, de va jobbigt att sova och vi fick knappt någon mat och ingen bra film va de heller. =P Så a, lite smått uttråkad blev man. Till råga på allt så när vi kom fram till Sydney redo för att gå på de sista planet som skulle ta oss till Sunshine coast, så kom vi bara till bagagebandet. Julias fina rosa stora väska kom bland de första väskorna, men min kom inte. Vi väntade och väntade, men inte då. Nästa flygplans väskor han komma och inte ens där va min väska. Så efter en timme drygt så började jag bli lite orolig att vi skulle missa inrikes flyget i Australien med. Men som tur va, när jag kom fram till informationen och skulle fråga vart min väska tagit vägen, så visste de direkt vilken jag saknade. Den hade kommit med ett annat plan dagen innan. Så allt va lungt. Bara de att väskan låg på ett kontor utanför tullen, så när jag skulle förtulla min saker jag hade svarat ja på så fanns de inget att visa. Himla smidigt =) Haha, "pjo"...

Resten av resan gick bra. vi va framme hos Mia, trots föseningar, som planerat. =) Vilket va oerhört skönt!!!

Hmm.. Sa inte jag att jag skulle göra en kort variant. Den kunde blivit längre men kanske lite kortare. Hoppas ni inte tröttnade helt. =)

Jag återkommer med bilder senare. Har lite att göra här nere nu =) Så fint väder =D

Kram på er....

Nu bär de snart av....

10-09-01

Hej på er där ute. Nu är de inte långt kvar tills jag och Julia åker. De har varit väldigt mycket att tänka på innan denna resan! Det är verkligen inte bara att boka ett flyg och sen åka.
Ne man ska ha ansökt om visum, till australien. Okej de är väl inte så svårt tänker ni säkert då, men lite krångligt är de faktiskt. Det finns för det första olika visum att söka, och när man valt vad de är man vill göra, så ska man svara på massa konstiga frågor som man knappt förstår hälften av. När man har suttit till och från i timmar för att förstå så får man reda på att du måste betala nästan 4000 kr för att få de klart.

Sen de här med resaförsäkring, jag hörde när jag bokade resan att man får på automatik en försäkring via visakortet om man väljer att betala med de. Va bra tänkte jag och gjorde så. Men när jag ringde till min hemförsäkring för att vara på den säkra sidan, så ber dom mig kolla upp detta för de är nog inte så bra som jag tror. Dessutom så gäller ju bara hemförsäkringen, som man redan betalar massa för, i 45 dagar. Så för att va försäkrad hela resan hos dom skulle de kosta "rätt mycket" som de själva faktiskt uttryckte sig i telefonen. Efter att ha kollat upp alla möjliga reseförsäkringar så uptäckte jag att denna "rätt dyra" försäkring hos min hemförsäkring va faktiskt billigast. Så där fick jag pumpa ut ytterliggare 3500.

Som ni alla vet så är min stora passion att köra bil. Jag gillar varken att cykla eller åka linjetraffik. Så internationellt körkort är ett måste. Ännu mer pengar.

Australien är också ett ganska stort land så för att ta sig till punkt a till punkt b är inte heller gratis. Så inrikesflyg fick bokas från sydney till mia. Mer utgifter...

Ja, de finns som sagt en hel del att tänka på förutom bara flyg stolen. Eftersom vi kommer att ta usa vägen både till och från australien så va vi också tvugna att änöka om inresetillstånd i usa. Något som än så länge inte kostar något, men från och med 8 sep nu 2010 kommer de att ta ut en liten summa för att söka ESTA, som de kallas.

Jag förstår inte hur folk kan och vet allt som ska göras innan en resa. Vi hade turen att googla runt lite och hittade på så sätt allt som skulle göras innan en resa.

Jaja, nog med de. Den 7 sep åker vi tåg till sthlm för att vara beredda på morgonen att ta flygbussen till arlanda och bege oss av mot våran livs upplevelse.

Jag tänkte jag skulle lägga upp lite bilder över vad som hänt de senaste i mitt liv =)

Jag och Stoffe va och hälsade på Malin och Anders i Långared. Söta Alice fördökte ta på sig mammas stövlar =)

Alice gungar

Vi hälsade också på Lotta och Andreas i gbg. Vi spelade spel på kvällen och va på liseberg på dagen efter.
Här är Lotta och Andreas

Lottas hund Rocky

Vi va en sväng i Henneviken. Eftersom vi passade mamma och pappas hus ett par veckor och just denna veckan så fick de bli lite snabb besök här. Men bättre än inget.

Kolla in snyggingarna =)

De ser ut som de har sänkt kanoten lite väl mycket va?

Då va de dags att åka en sväng med båten och för de som våga åka kneeboard efter fick göra de, medans andra valde att stanna kvar på bryggan =P

Senare på sommaren så hade vi lite kusin träff åter igen. Synd bara att en familj blev sjuk precis innan, men vi får ta igen de nästa år. Vi gick en tips promenad som inte gick så jätte bra för någon egentligen. Men de som vann va Kristoffer och Max. Lyckliga vinnare till en stor skål med godis. Gissa om jag va avundsjuk på dom... =p

Här är Max

Viggo

Alica, Pappa och Viggo

Max och Frida

Malin och Frida

Gustaf och Conny

Kristoffer

Jag fick inte så mycket kort på de andra, Lena hon är bra på att springa runt och piffa till så jag han förmodligen inte få ett kort i förbifarten. =P Anders och Magnus va också med förstås, men jag antar att jag lockas till de yngre ;)

Nu i slutet av Augusti så har jag och Stoffe varit i Lysekil. Vi gick in på Havets hus och efter de spelade vi minigolf. Gissa vem som vann? Överlägset också ;)

Vi har också varit på Nordens Ark, där hade de fått in nya djur sedan jag va där sist. Lite skoj faktiskt. Alla djuren va framme och lekte också vilket va otroligt roligt att se!

De som händer nu närmast är väl våran avskedsfest på lördag. Ni som vill säga hej då, kom på kräftskiva i långebo. Kram på er tills dess...