Luleå kalas...

11-08-11

Jag vill bara börja med att säga... J*vla visdomständer!!!!

I onsdags så började jag jobba kl 14, redan då va jag lite trött. Men eftersom tiden gock så blev jag sämre o sämre. Jag frös och kände mig hängig. Och så började något som skulle komma att bli ett problem jag inte va förberedd på alls. Mina visdomständer började gro i underkäken på mig.
De två i över käken har jag fått för länge sen, och dom krånglade ingenting. Dom växte ut och sedan togs dom bort. Utan bedövning på två sek. Så jag hade inteförväntat mig att de där nere skulle krångla alls. Men jo tack!!!

I torsdags skulle jag också börja jobbet kl 14, jag hade ändrat den tiden till kl 15 redan dagen innan. Grejen va att jag skulle göra ett besök på vårdcentralen på torsdag morgon för ett annat problem jag hade. Jag va tvungen att springa på toa 15 ggr om dagen och då med snabba ryck...

Ju längre dagen gick desto sämre blev jag. Jag fick frossa, hade feber och va Otroligt trött hela tiden. Sov så fort jag fick chansen. Jag la mig i badkaret med skållhett vatten och satte på bubblet för att få upp värme och massera upp kroppen lite. De gjorde ont äverallt. Jag låg i badkaret i 40 mnuter, somnade även där =P När jag bestämde mig för att gå upp så frös jag med en gång. De va bara att ta på sig ragg sockar, tjockaste mjukisbyxorna och varmaste myströjan och gå och lägga sig i sängen med ett dun täcke över.

Vid detta laget så hade jag fått pratat med jobbet om att jag inte behövde komma och jobba. Vilket va Otroligt skönt, för i efterhan dtror jag inte att jag hade klarat de i mitt tillstånd. Jag somnade om och vaknade igen vid 22.30 Oj oj, penicillin dags för länge sen. Jag fick tabletter på vårdcentralen när jag va där på morgonen tidigare den dagen. De skulle jag äta tre ggr om dagen.

Kl 6 på fredag morgon ringde klockan. Jag, mamma och pappa skulle åka till Luleå och hälsa på min morbror Curt-Lennart. Även min kusin Anette hade åkt dit från stockholm för att hälsa på.
Från trollhättan va vi 6 passagerare och en resväska =P



Jag har verkligen längtat att få komma med till Luleå sedan jag va där sist gång, när jag var tre år =P Bara de att jag hade inte räknat med att ha tandvärk och frossa på resan.

Vi kom till luleå iaf och jag fick bara ondare och ondare. Jag hade svårt för att både äta och prata. Det hade blivit en inflammation i hela munnen. Tandköttet va svullet, blått och lila. Tungan hade blåsor på var sin sida, så varje gång jag försökte säga något så skavde blåsorna mot de sylvassa nya tänderna som höll på att komma upp.

I vilket fall som så hade vi redan förbetalt inträdet till luleåkalaset på lördagen. Vi tog först en sväng om på dagen.

Här är min morbror =)



och min kusin, allstå Curt-Lennarts dotter...



När jag tänker på norrlänningar så tänker jag på folk som har gott om tid, svarar med putiga läppar och ett inandandes till svar, dricker norrlands och sitter i en bastu, äter renkött och har kåtor som stugor =)

Jag kan ju säga att de mesta stämmer... Souvaskebeab är rökt renköttkebab =P







Jag tog faktiskt inte kort på ölen, men de va norrlandsguld för hela slanten =)

En bastu fanns det även i huset som Curt-Lennart hade och de där med putande läppar och ett inandandes till svar va de hele tin, men sen hade vi de här med att de är fåordiga i norrland. Ni har väl sett reklamerna med norrlänningarna?... Där säger de inte många ord, men jag kan här och nu intyga att det inte stämmer. Norrlänningar pratar visst, minst lika mycket som vi andra i sverige. Vi va ändå på luleåkalaset som de säger har varit nästan 40 000 månniskor och besökt. Jag träffade allstå några stycken och inte en enda va tyst. Munnen gick i ett på dom allihopa. Så nu vet ni de.. =)

De är väligt noga med på sånna här tillställningar att man ska dricka lika mycket vatten som alkohol. Så det fanns en vatten bar som man kunde gå till och hämta vatten när man ville. Hur bra är inte de? Varför har inte vi de här hemma?



De va en liten dans uppvisning mitt på dagen där de dansade varierad bugg. Kolla in dessa två små, de va Riktigt grymma kan jag lova!!!



Fram på kvällen så va de dags för banden att börja spela. Mamma hade köpt biljetter till oss fyra som va med, för att hon skulle få se på Tom Jones, eller Uncle Tom som Curt-Lennart säger =)



Han hade med sig tre riktigt duktiga musiker, som svängde mer på kroppen än vad själaste Uncle Tom gjorde. =P



Ju längre tiden gick desto värre blev de i munnen på mig. När vi komtill öltälten efter Uncle Toms konsert så va de ett fyllo som hällde sin nyköpta öl utöver min splirrans nya skinjacka som jag hade köpt på resan. Tror ni mitt humör va på topp då? Ne inte direkt. Mina byxer och hela jag blev ner sölad med denna ölen o inte sa de förlåt med en gång heller. O servetter fick vi hämta själva. Svin! Detta ledde ju till att jag blev blöt och började frysa också...



Framåt midnatt åkte vi hem och på söndagen stod jag inte ut. Mamma försökte fördjäves få tag på en jour tandläkare som kunde hjälpa mig. Det slutade med att vi fick åka raka vägen till jourcentralen i Luleå där de såg min enorma inflammation i munnen. Jag fick Antibiotica som jag ska äta i tio dagar och så skulle jag äta verktabletter. Tror ni jag kände mig som en knarkare eller? =P Hör här;
Antibiotica 1 tablett 4 ggr om dagen, penicillin 1 tablett 3 ggr om dagen, Ibuprofen 1 tablett 3 ggr om dagen och Paracetamol 2 tabletter 4 ggr om dagen. det blir alltså 18 tabletter om dagen =P och detta skulle va i samband med måltid. Jag som inte ens kunde få i mig en sked i munnen. Jag som inte kunde prata för det gjorde så ont. Ja ni fattar hur min helg har varit...

Iaf i söndags så tvingade jag mig själv att åka med för att hälsa på min syster Malins biologiska bror. Han bor bara 5 mil från Luleå, så de kändes som man fick passa på. =)

Här är Mathias och Therese



Olivia (deras dotter) va allt bra lik lilla Alice i sättet =P



Deras hund, Milla



På tisdagen va de dags att åka hem. Vi flög först till stockholm på förmiddagen. Där träffade vi min underbara vän Sarah/Serena =)



På eftermiddagen va vi tillbaka på thn & vbg flygplats igen =) Gud va skönt ändå, när man inte mår riktigt bra vill man bara va hemma.

På kvällen kom Linda och hämtade mig för att vi skulle se på Harry potter hos henne. Jag blev inte ledsen över att åka i deras nya bil direkt =P

I onsdags kom rosa och hälsade på, hon bor i Australien men kommer här ifrån vargön från början. Hon kommer till Sverige och hälsar på vart annat år. Mycket trevlig va hon måste jag säga.



På eftermiddagen hade jag äntligen fått en tid hos tandläkaren. Jag trodde jag skulle bli av med mina fördömda tänder äntligen, men inte då. De va fortfarande alldeles för inlammerat och de hade till o med ingen aning om varför de spridit sig över hela munnen. Tandköttet är mörkrött och gör skit ont om man tar på de. Tandläkaren fick för sig att de kunde va ett virus, men de tror inte jag =P
De dom gjorde va att spola rent och kleta på någon salva med bedövning. Så för en timme eller två efteråt kändes de ju skönt, men sen va de bara att ta fram mina tabletter igen =P

Idag ligger jag här i sängen och göttar mig =) Munnen känns mycket bättre, det gör fortfarande ont, men nu kan jag iaf gapa lite och jag har fått i mig en macka till frukost =)
Vad man kan sakna olika saker att äta och tugga på bara fär man inte kan =P Het otroligt. O vad gott det är med mat när man inte har fått i sig något på flera dagar. Himelriket =)

Oj jag glömde ju visa isbjörnarna som finns överallt i Luleå. =)



Ne, upp o hoppa med er =P


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men lilla sota stackars syster, vilket helvete du har haft. Det later fruktansvart, jag tycker sa himla synd om dej. Hoppas att du kan dra ut dem snart, sa du blir av med dem. Vad jobbigt att allt hande nar ni skulle pa tur ocksa. Typiskt alltsa.



Krya pa dej nu och ta hand om dej.



KRAM Mia.x

2011-08-12 @ 07:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0