Melbourne

10-11-05

Då ska vi se vad vi har gjort här nere hittills. Första dagen låg vi som sagt och sov och värmde upp oss efter att ha varit ute och letat efter något billigt hostel.

Dag 2 gick vi ut på stan och kollade vad de hade att erbjuda. Melbourne är, om inte jag minns fel, 2:a största staden i Australien, så lite måste de finnas. Ikea vet jag finns i denna stad, men förmodligen utanför city för vi har inte hittat något hittills. Däremot så har de, som så många andra städer, folk som sitter längs gatona och spelar för att få in lite pengar. Den här mannen va riktigt duktig.



Vi satt och lyssnade på han en liten stund faktiskt. Spelade många bra låtar som man känner igen.

Det börjar bli väldigt julinspirerat i butiker och köpacentrum runt om i Australien. Dom börjar tidigt här. Det har allt funnits granar och julpynt i vissa butiker länge, men nu kännes de som det börjar komma på de flesta ställen.



Här inne fanns en riktigt rolig affär med massa spel. Det va spel som man har sett och spelat när man va liten, men också spel som va grymma som man inte sett förut. Som till exempel detta. Det skulle mycket styrka till för att hålla pengarna i styr när man såg de.





Det blev nog bara fönstershopping denna dag. Det va bara mat vi betalde. De bästa va att vi hade fått rabatt checkar på olika saker när vi anlände till Melbourne. Så vi gick till ett pannkakeri som vi fick två tjocka goda pannkakor var med grädde till och betalade halva priset.  =)

Dag 3 gick vi till Melbourne museum. Åh va tråkigt kanske ni tänker då, de hade iaf jag gjort =P Men detta museet hade allt. Det fanns massa olika avdelningar som man fick klämma och känna, se och röra. Lyssna och titta och va med i händelser.
Det kunde handla om t ex människokroppen, våra minnen och sinnen. Hur vi ser ut innanför skinnet och utanpå. Vad händerna kan betyda och hur en fot har kontakt med hela kroppen. Hur man drömmer om vad och varför man drömmer olika saker. Hur man upplever ett rum eller vilket minne du har efter har sett eller hört något. Det fanns allt om oss människor på en avdelning.

Det fanns också om abourginer och hur de lever, varför de lever som de gör. Hur deras liv påverkas av oss andra. Hur deras målningar ser ut och bla bla bla. Det skulle tydligen va den mest intressanta delen på museet, men för att va tråkig så va de den delen jag gick igenom på 5 minuter. =P
Den delen jag gillade mest va Djuren =) Förvånande va? =D Först fick man se Dinosarieskelett och hudbitar från typ 300 miljoner år sedan. AS häftigt!!!

Gissa vad detta är för sort? =)



Eller denna =)



Det fanns verkligen alla sorter =)









Sen hade de ett maffigt rum med alla olika sortes djur som finns runt om i världen. Det va häftigt, synd bara att kan kan så lite om djuren. Det hade varit roligt att kunna namnen på alla här inne =)





Den här kan jag iaf namnet på, kan ni? =)



Vet ni vad detta är för djur? Synd att inte dom finns kvar. Tydligen dog de ut på typ 30 talet.



Lite typiskt mig att ta närbilder på katt djur men visst är dom fina =)



Sälar och Platypus är inte så fula heller =P



Eller dessa sötingar, Ser ni vilka djur de är? Än så länge har jag inte sett den till höger i de vilda. Tydligen ska den va ganska argsint. Namnet börja på W. Vet ni då?



Dessa coolingar ska jag och Julia förhoppningsvis åka och se i de vilda. Det finns ett ställe man kan ta sig till här ifrån Melbourne som det bor pingviner på. Dom kommer fram på kvällen när det börjar bli mörkt. Så förhoppningsvis får vi snart se dom vilda också =)



Ser ni likheten på denna fina puman och den jag har på min axel?! =)



Nu är ni säkert trötta på alla fina djur som jag har visat er, de va iaf djur avdelningen som jag gillade mest med museet. Sen fanns de en del med hur de levde i Melbourne förr i tiden. Hur staden såg ut med de små byggnaderna som de bodde i. Man fick gå in i modeller som de hade byggt upp. Och se porslin och böcker de hade sparat från början av 1900-talet. De va lite intressant faktiskt. Se att en storstad som denna har haft de ungefär samma som vi i sverige förr i tiden.

Jag tog mig en liten flygtur upp till månen, för de kunde man visst göra på detta museet också. Det va rätt kallt men mysigt =)




Mitt i Museet hade de en avdelning med regnskog. De hade planterat regnskogens växter och smådjur där inne så att man fick gå in där och titta hur det lever och rör sig på sådana ställen.  Lite häftigt hur de kan bygga allt på ett ställe.

Sen kommer jag nog inte ihåg så mycket mer. Jo de fanns så klart ett cafe, men de gör de ju på alla museum väl =P Sen fanns de en Titanic avdelning. Fast den kostade extra att gå in till och så va den fullbokad hela dagen. Så de blev inget Titanic för oss. Hade kanske varit lite kul att se, för det va säkert delar av fartyget och mycket intressanta kort och historier. Men de kostade därefter också. Jag är inte ens så jätte förtjust i de så, a. =P

Det är väl de mesta vi har gjort hittills i Melbourne. =) Vi har bott på två olika hostels faktiskt. Det började med att vi lyckades anlända samma dag som melbourne cup pågick. Vilket tydligen betyder att hela denna veckan har accomodationen gått upp i pris. Tydligen världens största häst race. Folk klär upp sig i ståtliga kläder och fina hattar för att åka och kolla på detta. Ni kan ju googla på de får ni se =)

Iaf, vi va trötta, sjuka och kalla så vi tog in på närmaste hostel. Bara de att vi han knappt checka in och komma till rummet innan jag fick lite kalla kårar. Det kom in en securitas gubbe och haffade en kille på rummet. Jag har försökt förstå varför detta hände men under våran två nätters vistelse på detta ställe så va de enda jag hörde att denna killen hade kommmit in på natten för att hitta en tjej som bodde här. Han hade också letat efter en pistol och sen hade det hänt något i duschen. Förmodligen inget mord, men ngt lindrigre. Så de va bara att packa ihop sakerna för att leta upp ett annat ställe. Med lite sömn och mat i magen så hittade vi ett ganska billigt och bra ställe faktiskt. Här ingår de till och med frukost =)

Idag är de min och Kristoffers 4 månaders dag =) Hoppas du har det bra hemma! Kram på er alla, vi höres väldigt snart igen =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0