Hej o hå...

10-11-09

Ja ni, de va länge sen man va så här sjuk vill jag lova. pust o stön...

Jag kanske ska börja där jag slutade sist. I fredags så va Julia ganska dålig, jag hade kvar min halsont som jag fick i Cairns, men för att hinna med så mycket som möjligt så bokade vi in två resor. En till Phillip island på lördagen och en till Great ocean road på måndagen.

Natten till lördagen va ganska dålig för oss båda. Vi låg med snoriga näsor och hosta hela natten och på lördag morgon vaknade vi och kände oss sämre än dagen innan. Men vad gör man, har vi bokat så har vi. Iväg med buss vid 11 för att ha första stoppet vid ett litet minizoo. Här fick vi klappa kängrur och wallaby. Vi fick även se Wombat, dingos, koalas, emuer, fåglar, tasmanien devil och några andra roliga djur.



Har ni någonsin sett en albino kängru? Det hade iaf inte jag innan jag kom hit =P



Efter detta första stopp och lite lunch och fika däremellan så kom vi till Phillip island. Varför vi åkte dit och vad denna ö är mest känd för är alla pingviner som kommer upp ut vattnet vid skymmning för att hitta ett bo att sova i över natten. ( i detta fall den minsta pingvinarten i världen).

Så här kan ön se ut från en sida =P



En jätte söt pingvin =) Som tur va fick vi se en när vi gick på den här boardwalken som ni ser på bilden ovanför, för när själva pingvinstimmet kom ur vattnet på kvällen va de kameraförbud åt alla håll och kanter =P



Bara de att ju längre dagen gick desto sämre mådde min kropp. Jag frös ständigt, även om vi hade tagit med våra varmste kläder och en filt att värma oss med. På kvällen när vi satt och väntade på att pingvinerna skulle komma upp från vattnet så skakade hela kroppen på mig. Så de va nog pricken över it.

På kvällen när jag la mig hade jag hög feber och natten va hemsk. Jag kravlade mig upp vid 5 efter att ha sovit kanske 5 minuter mellan lördag och söndag. Jag ringde mamma och pappa för att få prata med någon och lovade att gå till doktorn. Bara de att jag frågade tre pers i receptionen här jag bor och alla gav mig olika svar vart läkarstation låg. Två av dom fanns de inget sjukhus eller liknanade och de tredje va stängt. Så Tillslut ringde mia och pratade med mig så hon fick kolla upp hur de låg till här nere i Melbourne. Konstigt de där. Ingen vet vart man kan gå till doktorn här, Jag frågade till och med folk på stan, men de svarade bara "jag tror de ligger ditåt" och så pekade de bara åt något håll =P

Så på söndageftermiddagen gick jag och Julia till akuten, satt där i 4.5 timme innan jag kom in. Men va skönt de känns efteråt. Jag fick penicillin och råd om att ta andra tabletter med.

Bara de att måndag hade vi bokat in en annan resa, så de va ju bara att ringa och boka om. Som jag tydligen inte ens fick göra med så kort varel. Men vilken tur att jag hade varit hos läkaren. =) Jag fick dock lägga ner ytterliggare tid till att ringa upp akuten igen för att få intyg o shit, men de va de värt, för nu har vi bokat om resan till onsdag istället =) Då blir det Great ocean road =)

Så ja, nu blev de som vanligt en ganska lång historia om något som kunde varit kort. Men de vi har gjort mestadels hittills är iaf att sova och tycka synd om oss själva =P

För utom i eftermiddag =) Jag är så nöjd!!! Vi köpte en spårvagns biljett för att slippa gå runt i Melbourne igen. Och efter att ha fixat lite bra ha göra saker så tog vi oss ut till detta stället som ni alla känner igen (hoppas jag)



Vi har pratat om hur mycket vi kommer att sakna svensk mat och framför allt typiskt svensk julmat/godis. Men här fanns allt!!! =)







Så nu känns de rätt så bra igen =) Då vet man att man kan fira jul lite mer som hemma. Jag vet inte hur jag hade klarat de utan lussekatter och glögg annars =)

Jag känner mig bättre och bättre för varje stund som går så nu hoppas jag att det kommer bli fler upplevelser igen. På torsdag drar vi vidare mot Huvudstaden Canberra. Och förmodligen åker vi till Sydney redan på fredag. Så nästa gång vi höres blir nog när vi är i syndey.

Bye bye


Kommentarer
Postat av: Kristoffer

Haha "Albinon" vart ju verkligen JÄTTE ful! Stackarn!=P Kan du inte ta med en såndär minipingvin hem, han va ju gött tuff, ha han i badkaret =D Jag önskar mig en sådan!!!



Puss

2010-11-09 @ 19:55:03
Postat av: Kristoffer

Bra=/

2010-11-09 @ 19:59:09
Postat av: Martina

Albinon var ju huur söt som helst! :)

Hoppas du kryar på dig :)

Massa kramar!

2010-11-11 @ 22:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0