Great Barrier reef

10-10-05

I måndags blev det av =) Med flera väckarklockor på och en dålig natts sömn för att jag inte ville missa de, så kom vi till slut iväg till Barriär revet!

Checka in och klev på båten som skulle ta oss ut till havs. Det va en mycket trevlig personal som jobbade på båten. Mycket hjälpsamma och super goa mot alla. Kl 9.20 skulle vi som hade bokat dykning gå upp på däck för att få instruktioner på hur man går tillväga med all utrustning. När jag satt där och lyssnade på all information så blev jag allt mer nervös. Vad har jag gett mig in på? Massa tecken på om man är ok, eller behöver hjälp. Hur syrgasen fungerar och hur man vet om det ens finns sygas kvar. Vad man gör om man tappar munstycket ur munnen? A, ni fattar. De va en hel del info att prenta in i min lilla hjärna.

Med tanke på att jag och Julia skulle flyga vid midnatt så va vi tvugna att vara bland de första som dök. Så inte han jag kolla hur de andra gjorde innan heller. Ne, först på med dräckt, sen tygnder runt magen och sist men inte minst den stora gastuben på ryggen. Tänk er klena mig med en sån på. =P Haha, men de gick faktiskt bra =)

Vi hade såklart också simfötter och stora feta glasögon, som man skulle spotta i för att kunna se något. Jag som inte ens kan spotta. Men a, de va ju bara till att försöka för annars fick någon annan göra de. O jag ville verkligen inte ha någon annans spott på mina simglasögon!

Allt va klart och jag hoppade i vattnet. Först hade vi en snabb genomgång för att visa att vi uppfattat allt som sades. De va nog tur de, för man känner sig mycket tryggare av att ha provat alla tecken och saker först. Julia fick lite panikattacker under träningen så hon blev kvar när vi andra simmade iväg. Jag kände mig inte så lugn i början, men de släppte ganska snart när man fick se alla fina färgglada fiskar och rev i vattnet. Vi dök som djupast 10 meter och de va helt otroligt maffigt vill jag lova. Något som jag lätt skulle kunna tänka mig att göra igen =)

När jag kom tillbaka till båten fick jag höra att Julia skulle få ett andra försök, vilket gjorde mig glad. För de va lätt värt att uppleva. Jag tog av mig dykarutrustningen och på med snorklingssakerna för att försöka lugna ner Julia med att det blev lättare allt eftersom man dök.

Jag tog med mig undervattens kameran och tog lite kort, för efter en kort stund så bar hon iväg =) Jag fick göra mig redo med mig vanliga kamera för att ta kort när hon kom tillbaka =)





Tyvärr så blev de inga bilder på mig i varken dykar eller snorklingutsrustningen. Men ni kan ju tänka er hur snygg jag va iaf ;) Så här såg revet ut uppifrån vattnet.



Vi fick snorkla på två olika ställen. På det första stället, där vi även dök, där såg jag en haj =) Inte en vithaj asså, men en storing som säkert va 1,5 meter lång. Jag tog kort på den med vattenkameran, så jag hoppas verkligen att det blir bra bilder =) Vi har inte lämnat in kameran än, för vi hittar inget ställe att lämna in den på. =P

På andra stället vi snorklade va det mycket finare. Vi kom mycket närmare revet med snorklingen där också. Så himla häftigt med alla färger. Det va så man kunde ta på revet och fiskarna, men de gjorde jag inte såklart. =P Däremot så tog fiskarna på mig. Himla tur att jag hade dräckten på mig, annars hade jag nog varit lite panikslagen. Synd bara att jag inte tog på mig luvan som fanns på den. För en fisk va väldigt glad i min toffs. Så han attakerade mig bak huvudet, såg toffsen sitta i slutet på min fläta som jag hade gjort och snodde den. Grrr... Dumma fisk! =P Efter de fick jag simma med hår överallt i ansiktet =P

Vid halv fyra drog vi oss tillbaka till hamnen. De jag och Julia hade att se fram emot då va inte en skön dusch direkt, ne vi skulle lämna tillbaka bilen, så den fick ju städas ur och göras rent. Sen fick vi vänta på flygplasten resten av tiden för att chacka in kl 22. Bara de att vid 22.30 när vi kom fram för incheck så fick vi höra att planet som skulle ta oss till Melbourne hade inte lämnat Melbourne för att komma till Cairns med sina passagerare än. Men för första gången måste jag säga att det kändes ganska bra att de va försenat, eftersom vi hade dykt och ju längre tid vi väntar på att komma upp i luften, ju bättre kommer kroppen att må när vi flyger. =)

Vid 3.15 kom vi iväg iaf och landade kl 7.15 istället för 4.15. När vi gick av planet fick kroppen en chock. Från att ha varit i värmen sen vi kom till Australien. Men att ha haft 35 grader i Cairns så kom vi till Melbourne som hade 10 grader. LITE skillnad. Jag hade ingen aning om att de va så kallt här nu i november. Vi har inte ens några kläder packat för kyla. Så med halsont redan från Cairns så blev det bara värre kan jag lova när vi kom till kylan.

Så hittills i Melbourne har jag inte haft så mycket röst, tät i näsan från och till och huvudvärk. Till och med ont i munnen. Konstigt de där. När jag blir sjuk så får jag ofta blåsor och sår i munnen. Så svårt och äta har det varit med. =P Men men, jag gillar inte att bara ligga stilla, jag känner mig bara sämre och mer tät i näsan om jag stannar inne. Så efter att ha tagit igen sömn dag 1 så tog vi oss ut dag 2 och 3. Jag tog såklart på mig allt jag kunde hitta i ryggsäcken =) Dubbla tights, dubbla linnen, dubbla tröjor, tjockaste sockarna och varmaste skorna. =) De va bara mössa och vantar som saknades =P

De får nog bli ett nytt inlägg om vad vi har gjort i Melbourne. Ni ska inte få läsa allt på en gång =)


Kommentarer
Postat av: Linda

Härliga bilder från eran dykning! Visst var det helt underbart! Jag dök ju i Thailand och älskade det verkligen! Då dök vi på 12 meters djup, hur häftigt som helst. Lätt jag ska göra om det. Glad att ni testade dykning där borta och att det gick bra för Julia tillsut. :)

2010-11-12 @ 18:37:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0